Kalmankuja 13, Pekingin mysteeri, Muuttuva labyrintti ja muut lapsuudesta tutut lautapeliklassikot tuovat monille mieleen lämpimiä muistoja. Afrikan tähti, Kimble ja Monopoly saattavat herättää, omasta silloisesta noppatuurista riippuen, vaihtelevan viileitä tuntemuksia.
Olivat lautapeliaiheiset muistot kuinka mukavia tahansa, harvempi enää aikuisiällä ja aikuisseurassa pelaa lautapelejä. Eikä ihme, onhan olemassa ainakin 17 hyvää syytä olla järjestämättä lautapeli-iltaa!
1. Lautapelit on lapsille
Ehkä yleisin syy kiertää lautapelit kaukaa aikuisena on kuvitelma siitä, että ne on tarkoitettu yksinomaan lapsille. Tämähän ei tietenkään pidä paikkaansa. Monet taktisemmat, pitkäkestoisemmat ja monimutkaisemmat lautapelit on tarkoitettu aikuisten aivoilla pelattavaksi.
Myös pakolautapeleistä löytyy pelejä, joiden teemat eivät sovi lapsille, eivätkä rikosmysteeritkään lähtökohtaisesti ole lapsiperheille suunnattu. Niissä kun on nimensä mukaisesti rikoksia, murhia ja muuta lapsille sopimatonta.
Lapsellisuudessa ei tietenkään ole mitään vikaa aikuisenakaan, lapsuudesta muistuttavien pelien pelaaminen voi olla samaan aikaan herkistävän nostalgista ja mukavan rentouttavaa. Elämä saa olla hetkittäin helpompaa.
2. Sääntöjen opettelu ja niiden muistamisen vaiva
Lautapelaamisen usein pitkäpiimäisin vaihe on pelin sääntöjen opettelu. Pahimmillaan sääntöjä luetaan ja käydään läpi ensimmäinen puoli tai jopa pari tuntia, peli alkaa ja suurin osa porukasta on edelleen hämmentyneitä tavoitteista, siirroista, säännöistä ja siitä saako jo aloittaa snäksien syömisen.
Onneksi tähän on helppo ratkaisu: valitse peli, joka ei vaadi lainkaan sääntöjen pänttäämistä. Käytännössä mikä tahansa kotipakopeli tai rikosmysteeri on hyvä valinta. Molemmissa pelimekaniikka on hyvin yksinkertaisesti vihjeiden löytämistä ja niiden toisiinsa yhdistämistä.
3. Ekakertalaiset eivät pärjää kokeneille
Jos edellinen kokemus lautapelaamisesta sijoittuu ajanlaskussa jonnekin vuoteen miekka ja käpy, saattaa lautapelien pelaaminen kokeneita harrastajia vastaan jännittää. Häviäminen on aina pyllystä, eikä säälistä saatu voittokaan varsinaisesti voitolta tunnu. Pelaajien keskinäiset tasoerot saattavat tehdä hyvänkin pelin pelaamisesta kehnon kokemuksen, jos niitä ei oteta huomioon.
Onneksi on olemassa pelejä, joissa pelaajat pelaavat kaikki samalla puolella ja heillä on yhteinen tavoite. Näitä pelejä kutsutaan co-op peleiksi ja lähtökohtaisesti kaikki kotipakopelit ja rikosmysteerit ovat sellaisia. Harvinaisena poikkeuksena Crew vs. Crew, jossa kaksi joukkuetta pelaa toisiaan vastaan.
Lisäksi pakolautapelit ja rikosmysteerit ovat kokeneillekin pelaajille aina uusi kokemus, sillä kukin peli pelataan vain kerran. Jokainen peli on aina yhteinen hyppy tuntemattomaan.
4. Liikaa liikkuvia osia, palaset katoilee ja nappulat hukkuu
Monet aikuisille suunnatut ja pelimekaniikaltaan monipuoliset lautapelit sisältävät pelilaudan lisäksi paljon irrallisia osia. Laatikosta saattaa tulla esiin erilaisia korttipakkoja, resurssipoletteja, hahmonappuloita ja pitkin lautaa aseteltavia lippulappusia. Ennen pelin alkua on käytävä sääntöjen lisäksi läpi pelin tarvikkeet ja sijoiteltava ne omille paikoilleen. Kaikessa tässä järjestelyssä on epäilemättä oma viehätyksensä, mutta toisinaan sitä kaipaa hieman yksinkertaisempaa pohjustusta pelihetkelle.
Nopeammin pelaamaan pääsee valitsemalla kotipakopelin tai rikosmysteerin, ne kun eivät yleensä vaadi minkäänlaista valmistelua. Pelaamaan pääsee heti, kun peli on avattu paketistaan ja tarvittava sivusto tai sovellus on käynnistetty. Monia pako- ja rikospelejä voi pelata jopa täysin ilman elektronisia apuvälineitä, jos haluatte ottaa lautapelihengessä täydellisen irtioton netistä ja näytöistä.
5. Peli vaan jatkuu ja jatkuu eikä lopu koskaan
Monella meistä on puuduttavia muistoja liian pitkiksi venyneistä ja perhesuhteita koetelleista lautapelisessioista. On siis täysin ymmärrettävää, että pelaamiseen varattava tuntimäärä mietityttää. Onneksi on olemassa kestoltaan kevyempiäkin vaihtoehtoja. Jos ette halua pelin venyvän yöhön saakka, pelatkaa noin tunnin mittainen elämys.
6. Pelaajien mielestä lautapeli-ilta vaatii oikean lautapelin
Kun puhutaan aikuisille tarkoitetuista lautapeleistä, saattavat ne puhekielessä sekoittua helposti seurapeleihin. Kyse on kuitenkin kahdesta hyvin erilaisesta pelityypistä. Seurapelit ovat rennompia ja nopeasti läpi pelattuja pelejä, kuten Alias, Bang ja Piirrä ja arvaa. Lautapeleistä puhuttaessa tarkoitetaan harrastepiireissä taktisempia ja laajempia pelejä kuten Carcassonne, Wingspan ja Pandemic.
Osa lautapelaajista on syvästi lajilleen omistautuneita ja he haluaisivat pelata lautapeli-illassa oikeita lautapelejä. Vähemmän pelikokemusta omaaville ison ja monimutkaisen kokonaisuuden aloittaminen kylmiltään voi olla jo pelkästään ajatuksena liikaa.
Onneksi seurapeleihin kuuluvat ja perusluonteeltaan kevyemmät kotipakopelit ja rikosmysteerit ovat erinomainen tapa kastaa varvas järveen ennen syvään päähän sukeltamista. Niiden kanssa pääsee käyttämään hoksottimiaan tavalla, joka valmistelee pelaajia löytämään taktisia ratkaisuja oikeissa lautapeleissä.
Täydellinen yhdistelmä seura- ja lautapeliä löytyy Unlock!-sarjalta. Sen Game Adventures yhdistää klassiset lautapelit ja kotipakopelit tavalla, joka saattaa saada lautapeliuntuvikot innostumaan esimerkiksi Pandemicin pelaamisesta.
7. Pelaajat ovat liian kilpailuhenkisiä ja tunnelma kiristyy
Jotkut ihmiset ovat kilpailuhenkisempiä kuin toiset. Kun kaksi tai neljä kilpailuhenkistä istuu samaan pelipöytään, saattaa tunnelma muuttua nopeasti totiseksi. Jos illanvieton tarkoitus oli pitää stressittömän rennosti hauskaa, voi verenmakuinen voitontavoittelu aiheuttaa vääränlaista yleisfiilistä.
Kilpailuasetelmaa ei pääse syntymään, kun valitset peliksi co-op pelin, jossa kaikilla pelaajilla on sama tavoite. Kuten jo aiemmin todettiin, kotipakopelit ja rikosmysteerit ovat juuri niitä. Jos haluat varmistaa erityisen hyväntuulisen pelihetken, pelatkaa Unlock! Mythic Adventuresin Professor Noside's Animal-O-Matic tai jokin Fairy Tale Files -sarjan peleistä.
8. Pelaajat eivät innostu pakohuonepelistä
"Onko ne jotain mensatehtäviä ja sudokuja?" Monilla ihmisillä tuntuu yhä olevan sitkeässä istuvia vääriä käsityksiä kotipakopeleistä ja pakohuoneista yleisesti. Tarinallisen pulmanratkaisun ja seikkailuhenkisten tehtävien sijaan kuvitellaan pelien sisältävän älyä mittaavia yksitoikkoisia testejä. Yleensä yksi hyvä pakopelikokemus riittää kumoamaan väärät uskomukset, mutta millä saisi epäilijän kokeilemaan pelityyppiä edes sen yhden kerran?
Kiinnostava tarina, onnistumisen kokemukset, yllättävät juonenkäänteet, flow-tilan saavuttaminen ja ikimuistoisen pelihetken kokeminen yhdessä on yleensä riittävä yhdistelmä syitä, joilla epäilijän saa houkuteltua mukaan peliin. Valitse noin tunnin mittainen peli, joka sopii erityisesti ensikertalaisille. Isoin virhe on valita alkuun liian vaikea peli vain siksi, että halutaan haastetta. Pelaajien kokemustason mukaan valittu peli antaa paremman ensikertalaiskokemuksen.
9. Pelaajat eivät innostu valitsemasi pelin teemasta
Olet saanut peliporukan kasaan ja kiinnostumaan pakolautapelistä. Kertoessasi pelin teemasta kukaan ei kuitenkaan vaikuta järin innostuneelta. Yksi olisi kiinnostuneempi vankilateemaisesta pelistä, toinen haluaisi hypätä Liisan Ihmemaahan ja kolmas haluaisi kokea jotain aidosti jännää ja kauheaa.
Jotta hyvin alkanut uusi pelailuperinteenne ei päättyisi ennenaikaisesti, valitkaa teema, joka yhdistää teitä kaikkia. Pelin tarina voi liittyä vaikkapa yhdessä näkemäänne retrohenkiseen mustavalkofilmille kuvattuun kauhuelokuvaan tai muistuttaa teitä humoristisesta sirkusesityksestä, jota kävitte muutama vuosi sitten katsomassa.
10. Pelaajia jännittää pelin englanninkielisyys
Tilasit kiinnostavan ja kehutun pelin, jonka haluat ehdottomasti kokea lempi-ihmistesi kanssa. Tuot pelin pöytään ja puheensorina lakkaa. "Onko tää englanniksi tää koko peli?"
Onhan se ja nyt teitä kaikkia mietityttää mitä pelaamisesta tulee. Pelikaverisi ilmoittavat, että he eivät ole mitään kielineroja ja omakin kouluenglantisi on päässyt helmoistaan ruostumaan. Onneksi hätä ei ole tämän näköinen, kielenkääntäjä löytyy nimittäin yhtä läheltä kuin lähin puhelin.
Älypuhelimen ja erilaisten käännösohjelmien avulla tekstiä voi nykyään kääntää suoraan vieraasta kielestä suomeksi. Esimerkiksi Google Translate kääntää kielen sujuvahkosti suomeksi niin tekstistä, kuvasta kuin ääneen puhutusta vuoropuhelustakin. Yksittäisten outojen sanojen kääntämiseen riittää netistä löytyvä sanakirja.
Todennäköisesti osaatte englantia paremmin kuin itse uskoittekaan ja mitä enemmän pelaatte, sitä paremmaksi kielitaitonne harjaantuu.
11. Yksi pelaajista on henkeen ja vereen vinkkivastainen
Pelaajien heittäytymiskyky ja avoimuus uusille asioille vaikuttaa oleellisesti pelihetken tunnelmaan. Mutta vaikka kaikki edellä mainitut asiat olisivat kohdallaan, voi yksi jääräpäinen piirre yhdessä pelaajassa vaikuttaa negatiivisesti pakolautapelin pelaamiseen.
Piirre on nimeltään vinkkivastaisuus ja se on pakopeli-ilon pahin vihollinen. Mitä kauemmin hakkaatte päätänne seinään ja yritätte ratkaista vaikealta tuntuvaa tehtävää ilman lisävinkkiä, sitä turhautuneemmiksi muututte. Älä siis suostu kuuntelemaan "ei oteta vinkkejä"-käskyjä, vaan otatte vinkin jos tarvitsette vinkin.
Kerro vinkkivastaiselle, että on olemassa paljon pelejä, joita hän voi pelata yksin haluamallaan tavalla. Yhdessä pelatessanne lisävinkit kuuluvat peliin. Niiden tehtävä on varmistaa, että pelinne sujuu viihdyttävästi elämyksen alusta loppuun saakka.
12. Yksi pelaajista ei keskity peliin ja häiritsee muita
Peli on valittu, tunnelmavalaistus ja -musiikki ovat valmiina, eväät on edessä, peli voi alkaa... ja yksi pelaajista selaa videoita puhelimestaan. Pyytäessä hän laittaa äänet pois päältä ja puhelimen hetkeksi pois, mutta pelin edetessä luuri löytyy taas kädestä. Peliin keskittyessään kyseinen pelaaja kyselee muilta mitä on tapahtunut ja miksi nämä on täällä, nuo tuolla ja onko tämä tässä jo käytetty.
Tällainen pelikäytös on epäkunnioittavaa muutoinkin, mutta etenkin silloin kun pelataan peliä, joka pelataan vain kerran. Tee jo ennen peliä selväksi, että henkilöt, jotka eivät osaa keskittyä peliin voivat siirtyä sivummalle odottamaan sen päättymistä.
Kotipakopelit ovat oikeiden pakohuoneiden tapaan parhaimmillaan silloin, kun ihmiset irtaantuvat puhelimistaan pelin ajaksi kokonaan. Jos haluat varmistaa, että kukaan ei pidä pelin aikana puhelinta kädessään edes vinkkisovellusta käyttääkseen, valitse peli, joka ei tarvitse elektronisia laitteita lainkaan toimiakseen.
13. Kukaan teistä ei tajua mistään mitään
Valitsitte helpolta vaikuttavan, noin tunnin kestävän pakolautapelin ja odotitte pääsevänne siihen paljon puhuttuun flow-tilaan. Tunnin päästä huomaatte pelin olevan hädin tuskin puolivälissä, olette ottaneet vinkkejä vähintään joka toiseen tehtävään, flow'sta ei ole näkynyt vilaustakaan ja tunnette itsenne kaikkea muuta kuin fiksuiksi. Alat epäillä, ettei nämä pelit taida sittenkään olla teidän porukalle sopivaa tekemistä...
Ennen kuin heitätte kirveen kaivoon ja pelin sen perään, muistakaa, että pakopelityyppiset tehtävät ovat aina suunnittelijansa näköisiä. Pelintekijöiden oma persoona näkyy aina tehtävissä ja joskus oma ajattelutapa ei vaan natsaa pelintekijän aivoitusten kanssa. Tähän on onneksi olemassa helppo ratkaisu, pelatkaa jotain muuta joltain muulta pelintekijältä.
Älkääkä tuijottako pelikelloa tai yrittäkö pelata aikaa vastaan. Pelin ilmoitettu kesto on ainoastaan suuntaa-antava arvio sille, paljonko pelin pelaamiseen on hyvä varata aikaa. Jos peliaika venyy, voitte ajatella saavanne pidemmän pelielämyksen samalla rahalla.
14. Olet ainoa, joka keksii ratkaisuja
Pakolautapelejä ja rikosmysteerejä paljon pelaaville kehittyy kyky huomata tehtävään liittyvät vihjeet ja yhdistää rikospaikan todisteet toisiinsa nopeammin. Kun kokeneempi pulmanratkoja pelaa vasta-alkajien kanssa, voivat jälkimmäiset tuntea itsensä tarpeettomasti pitkäpiuhaisiksi. Kokenut pelaaja saattaa innostuksissaan huudahtaa keksimänsä vastauksen ääneen ennen kuin muut ovat edes huomanneet kaikkia tehtävään tarkoitettuja vihjeitä. Yhden pelaajan ylivoimaisuus saa muut tuntemaan itsensä sivustakatsojiksi, mikä tietenkin latistaa peli-intoa.
Ennen kuin huudahdat vastauksen ääneen, sano mielummin "Ah! Aivan, aivan... Tottakai, olipa hauska!" Muut ymmärtävät, että ratkaisu on löytynyt ja että se on mahdollista löytää. Nyt heidän täytyy vain tehdä sama perästä. Jos muut ovat täysin eksyksissä, voitte ottaa vinkin tai voit itse näyttää mitkä vihjeet huomasit. Älä kerro kuinka yhdistit vihjeet toisiinsa, anna muille aikaa keksiä ratkaisu itse.
Jos haluatte ratkoa pakopelityyppisiä tehtäviä yhdessä, mutta silti omaan tahtiin itseksenne, kokeilkaa Lost in the Shufflea. Peli sopii erinomaisesti peliporukoille, joissa on paljon eritasoisia pelaajia. Jokainen saa itse valita pakan korteista haluamansa tehtävän.
15. Kukaan ei vastaa kutsuun tai pääse paikalle
Lähetit kutsun peli-iltaan, kukaan ei pääse paikalle, eikä kenellekään sovi mikään muukaan aika. Ainakaan ennen seuraavaa juhannusta tai joulua. Hyllyssäsi polttelee useampi kiinnostava peli, jonka pelaamista et malttaisi enää odottaa. Ehdit suunnitella jo kaikkea hyvää tarjoiltavaakin, eikä niitäkään nyt tule tehtyä tai syötyä.
Onneksi kotipakopeleissä ja rikosmysteereissä on yksi erinomainen ominaisuus. Valtaosaa niistä voi nimittäin pelata myös yksin. Sinun ei tarvitse kysyä keneltäkään mielipiteitä pelin teemasta tai tarkistella kuka oli allerginen millekin ruoka-aineelle. Hae kaupasta kasa lempiherkkujasi, asettele ne pelipöydälle yhdessä pelilaatikon kanssa, viilaa valaistus ja taustamusiikki kohdilleen ja nauti täysin siemauksin ikiomasta peli-illastasi!
16. Kaikki vastaavat kutsuun ja kaikki pääsevät paikalle
Lähetit kutsun peli-iltaan varmuuden vuoksi kaikille tuntemillesi kivoille tyypeille, jotta saisit kasaan edes muutaman pelaajan ja nyt kaikki kutsutut ilmoittivat tulevansa. Laskeskelet, että pelaajia on liikaa valitsemaasi peliin nähden ja pelipöydän ympärilläkin tulee tarpeettoman ahdasta.
Sinulla on onneksi kaksi hyvää vaihtoehtoa. Voit jakaa vieraat pienempiin 3-5 pelaajan ryhmiin ja antaa jokaiselle pelattavaksi pakopelin, jonka olet jo itse pelannut ja resetoinut alkuperäisiin asetuksiinsa. Toinen vaihtoehto on ottaa pelihyllystä esiin rikosmysteeri, jossa riittää tutkittavaa isommallekin porukalle.
17. Kaikilla on nälkä, eikä pelatessa voi samalla syödä
Totta, että aivan mikä tahansa syötävä ei sovi yhteen pahvista ja paperista valmistettujen pelivälineiden kanssa. Pelkällä vesi- ja pretzel-linjalla ei kuitenkaan tarvitse koko iltaa kitkutella, sillä yllättävän moni herkku sopii pelievääksi. Parhaat lautapeliystävälliset tarjoiluideat löydät täältä.
Herkulliset tarjottavat ovat varma tapa vahvistaa peli-iltojen houkutusvoimaa. Hyvä seura ja kerran elämässä koettava pelielämys ovat yhdistelmä, jolla syntyy unohtumattomia ja lämpimiä muistoja. Ehkä lautapelit eivät ole sittenkään vain lapsille.